Ontspannen met een weldadige en verfrissende uitwerking. Zowel fysiek als psychisch relaxen.

Triggerpointmassage

Triggerpoints staan beter bekend als spierknopen. Het zijn eigenlijk zeer lokale verkrampingen in spieren waar als gevolg van een gebrek aan doorbloeding en zuurstof een overgevoelige plek ontstaat. Van buitenaf zijn deze spierknopen voelbaar als pijnlijke harde bobbeltjes of strengetjes. Door druk ervaar je de herkenbare pijn en kan dit een uitstralende pijn opwekken in een ander deel van het lichaam. Tevens wordt er gekeken naar de afname van spierkracht en spierlengte. De therapie zal gericht zijn op het inactiveren van de myofasciale triggerpoints, waardoor de strakke spierstrengen die verantwoordelijk zijn voor de toegenomen spierspanning worden losgemaakt. De pijn zal hierdoor afnemen. Ook de lengte van de spier moet weer genormaliseerd worden.

Hoe ontstaan triggerpoints?

Een spier is opgebouwd uit afzonderlijke spiervezels. In de normale russtand is een spiervezel noch uitgerekt, noch samengetrokken. Wanneer een overbelaste spier door een microscoop wordt bekeken, blijkt dat een aantal spiervezels op een bepaald punt meer zijn samengetrokken dan in het omringende gebied. Hierdoor ontstaat een lokale verdikking en slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen zich ophopen en vervolgens samenkleven. Dit zijn triggerpoints. Triggerpoints houden het overige deel van de spiervezel op grote spanning. Dit veroorzaakt het stijve en pijnlijke gevoel in een spier.

Triggerpoints kunnen in alle spieren in het lichaam ontstaan, en altijd op vaste plaatsen. Namelijk daar waar het zenuwstelsel informatie op de spier overbrengt. Vaak is de oorzaak overbelasting of een trauma (bijvoorbeeld een operatie of ongeluk), maar ook te weinig beweging, stress of slechte voeding kunnen leiden tot het ontstaan.

Elk triggerpoint heeft een specifiek pijnuitstralingsgebied dat in veel gevallen een ander gebied bestrijkt dan de plek van het triggerpoint zelf. Een triggerpoint in de kleine bilspier, veroorzaakt een pijn die uitstraalt tot in de enkel. En veel spanning in de monnikskapspier, kan leiden tot hoofdpijn. Ook kan het voorkomen dat uw therapeut een spier bij uw schouderblad behandelt, terwijl u dit in de uw arm voelt. Elk triggerpoint heeft dus een uniek pijnpatroon dat soms totaal andere lichaamsdelen bestrijkt. Door deze kennis blijken een hoop “vage” pijnklachten nu wel verklaarbaar en behandelbaar.

Triggerpoints kunnen ontstaan in allerlei situaties waarin spieren op een onprettige manier worden gebruikt.

Oorzaken:

– Overbelasting van spieren door:
– het herhaaldelijk uitvoeren van een zelfde beweging
– het langdurig statisch aanspannen (bijv het zitten met opgetrokken schouders)
– kortdurende zware inspanning (zwaar tillen, sporten, in de tuin werken)
– verkeerde houding
– stress
– lichamelijke kenmerken (beenlengteverschil, bekkenscheefstand, platvoeten, zwakke spieren, hypermobiele gewrichten)
– Plotselinge schokken, valpartijen, botsingen en operaties
– Injectie in een spier

Welke technieken uw triggerpointtherapeut toepast is afhankelijk van zijn of haar voorkeur en vaardigheden. Afhankelijk van uw klachten zal ik de behandeling altijd aanvullen met oefeningen, fysiotherapeutische technieken en advies. Wanneer er teveel triggerpoints zijn om afzonderlijk te behandelen of wanneer stress of een te actief leven ervoor zorgen dat de triggerpoints blijven, dan zijn speciale ontspanningsoefeningen een goede mogelijkheid om de spierknopen te doen verdwijnen. Kortom, de behandeling wordt altijd samen met u ingevuld en afgestemd op wat u en uw lichaam nodig hebben om te herstellen.